Augustus 2010

ICB Kaleidoscoop is gestart in augustus 2010 als zelfstandige interconfessionele basisschool in de Polderwijk te Zeewolde.

De naam “Kaleidoscoop” is bedacht door een gezin bij ons op school.

Waarom Kaleidoscoop?

• Het is een betoverend speelgoed waar elk kind gefascineerd mee bezig kan zijn. Een ontdekkijker vol kleur en beweging: het symbool voor dynamisch onderwijs.
  • Daarnaast wordt volgens Wikipedia kaleidoscopisch in overdrachtelijke zin gebruikt: er is een grote keuze aan aspecten, meningen en standpunten. Dit uitgangspunt past uitstekend bij onze interconfessionele identiteit.
  • Het sluit aan bij een school die inspeelt op interesses en eigenschappen van kinderen. Een kaleidoscoop onderscheidt zich van ander speelgoed, in de zin dat het niet bijzonder is als het er zomaar ligt… Zodra een kind het oppakt en er zelf een draai aangeeft wordt het interessant. Welke draai er ook aan gegeven wordt, de uitkomst is mooi en waardevol. Dit is een mooie symboliek voor een school die ernaar streeft om elk kind zichzelf te laten zijn. Ieder kind doet er toe!
  • Een Kaleidoscoop symboliseert beweging en groei: iedere keer als je erdoor kijkt, zie je iets anders. Je moet zelf meebewegen, anders gebeurt er niet veel. Dit past bij een school die dynamisch is en kiest voor uitdagend onderwijs in een rijke leeromgeving.

Wij zijn als school voortdurend in ontwikkeling. We vinden het prettig om dit proces samen met onze leerlingen én ouders zo goed mogelijk vorm en inhoud te geven!

ICB Kaleidoscoop
Gedempte Gracht 25
3894 BA Zeewolde
E-mail: info@icbkaleidoscoop.nl