Skip to main content

Missie/Visie

In een veilige en rijke leeromgeving geven we onderwijs om kinderen tot hun recht te laten komen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot veerkrachtige en sociale wereldburgers.

Kernwaarden

KERNWAARDEN

RIJKE LEEROMGEVING

*Betekenisvol  *Inspirerend  *Samenhang  *Eigenaarschap

Wat? Hoe?
De leerlingen weten aan welke doelen ze werken.

– De doelen staan per les op het bord en worden bij de start van de les besproken.

– De blok- of themadoelen worden bij de start besproken.

– De leerkracht geeft de leerlingen na/tijdens een les feedback op het al dan niet behalen van de doelen.

– De leerkracht bespreekt met  leerlingen die een extra aanbod (herhaling of uitbreiding) nodig hebben, waarom ze dat moeten doen en op welke wijze.

De leerlingen werken aan opdrachten die passen bij hun ontwikkelingsniveau. hierbij hebben wij hoge verwachtingen.

– Nieuwe leerstof bij aanvankelijk lezen, rekenen en spelling wordt aangeboden middels effectieve instructie (uitgangspunten EDI, Rosenshine).

– De leerkracht differentieert in aanbod en instructie.

– Leerkrachten werken met doelenplanners voor spelling en rekenen.

De leerlingen worden uitgedaagd om nieuwe kennis op te doen.

– De leerkracht bespreekt bij de start van een thema met de leerlingen wat ze al weten en wat ze nog willen leren.

– De leerkrachten stellen prikkelende vragen op verschillende denkniveaus (uitgangspunten taxonomie van Bloom).

– De leerkracht varieert in werkvormen waarbij leerlingen met en van elkaar kunnen leren (Kagan coöperatief leren).

 

 

 

 

De leerlingen krijgen nieuwe kennis in samenhang aangeboden.

 

 

 

 

– Er wordt gewerkt vanuit thema’s waarin taal- lees- en woordenschatonderwijs, burgerschap en creativiteit samenkomen.

– De thema’s bouwen voort op eerder opgedane kennis, leerkrachten sluiten in hun aanbod hierbij aan.

KINDEREN TOT HUN RECHT LATEN KOMEN

* Hoge verwachtingen * De leerling zien

Wat? Hoe?
Onze schoolambities liggen boven het landelijk gemiddelde.

– 2x per jaar bekijken de leerkrachten of de groep op koers ligt om de school ambities te behalen (analyse LIB-toetsen).

– Leerlingen zitten niet in vaste niveaugroepen, per lesdoel bekijkt de leerkracht wie wat nodig heeft qua aanbod en instructie.

– Leerkrachten reflecteren zelf, met elkaar en met de leerlingen regelmatig op het onderwijs en stellen op basis van de uitkomsten hun handelen bij.

De leerkracht heeft goed zicht op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van ieder kind.

– De leerkrachten staan ‘s ochtends bij de deur en begroeten iedere leerling.

– De leerlingen geven ‘s ochtends aan hoe ze zich voelen, de check-in, de leerkrachten bespreken dit (individueel wanneer nodig).

– We volgen de ontwikkeling door 2x per jaar methode-onafhankelijke toetsen (cognitieg) en vragenlijsten (soc-em) af te nemen.

– De leerkrachten stemmen m.b.v doelenplanners, methodetoetsen, observaties en kindgesprekken hun aanpak en het aanbod af op de leerlingen.

– We geven wekelijks Kanjerlessen en bespreken lastige situaties m.b.v.. Kanjertaal.

– De leerkracht voert 3x per jaar een gesprek met de ib-er waarin de ontwikkeling van de leerlingen besproken wordt.

– Wanneer een leerling stagneert in zijn/haar ontwikkeling, bespreken we dit met de leerling en ouders.

VEERKRACHTIGE, SOCIALE WERELDBURGERS

*Respect * (Zelf)Vertrouwen * Authentiek *Weerbaar

Wat? Hoe?
Op onze school gaan leerkrachten, leerlingen en ouders op een respectvolle wijze en vanuit vertrouwen met elkaar om.

– Ouders, leerkrachten en leerlingen praten vanuit hun eigen rol en deskundigheid.

– We luisteren naar elkaar en laten elkaar uitpraten.

– Wanneer we het niet eens zijn met elkaar, zoeken we samen naar een compromis.

– We praten met elkaar en niet over elkaar.

– We vertrouwen elkaar en bespreken het wanneer we daarover twijfelen.

Leerlingen zijn trots op wat ze kunnen en op wie ze zijn.

– De thema’s worden afgesloten door de leerlingen, waarbij ze aan ouders laten zien wat ze hebben geleerd en gemaakt.

– We voeren startgesprekken en portfoliogesprekken met leerlingen en ouders.

– We plannen jaarlijks voor iedere groep een optreden; de Kaleidosterren waar leerlingen de kans krijgen om te laten zien / doen waar ze goed in zijn.

Leerlingen voelen en weten dat ze zichzelf kunnen zijn.

– Tijdens de Gouden Weken geven alle leerlingen input voor de regels en afspraken in hun groep ten behoeve van een prettig klasklimaat waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.

– Tijdens de Gouden Weken vertellen alle leerlingen op verschillende manieren over zichzelf aan andere leerlingen (spelvorm, coöperatieve vorm, presentatie e.d.).

– We praten in de klas open en zonder oordeel over de verschillen tussen leerlingen en leerkrachten, deze verschillen mogen er zijn.

Leerlingen kunnen op een constructieve wijze omgaan met tegenslagen en teleurstellingen. – Wanneer een leerling op school te maken krijgt met tegenslag of teleurstelling, leren we de leerling om te kijken naar andere mogelijkheden en om hierin door te zetten.

Rondleiding

“U bent van harte welkom om langs te komen op onze school! Als u het contact formulier invult neemt de directie contact met u op om een passende afspraak met u te maken.”

Trudy van de Beek
Rondleiding aanvragen

Links

Adresgegevens

ICB Kaleidoscoop
Gedempte Gracht 25
3894 BA Zeewolde
Tel: 036-5234593
E-mail: info@icbkaleidoscoop.nl

Het bestuur wordt gevoerd door de Stichting Interconfessioneel Basisonderwijs Zeewolde (SIBZ), Gedempte Gracht 25, 3894 BA Zeewolde