In een veilige en rijke leeromgeving geven we onderwijs om kinderen tot hun recht te laten komen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot veerkrachtige en sociale wereldburgers.
Visie ICB Kaleidoscoop
Missie/Visie
Kernwaarden
KERNWAARDEN
RIJKE LEEROMGEVING
*Betekenisvol *Inspirerend *Samenhang *Eigenaarschap
| Wat? | Hoe? |
| De leerlingen weten aan welke doelen ze werken. |
– De doelen staan per les op het bord en worden bij de start van de les besproken. – De blok- of themadoelen worden bij de start besproken. – De leerkracht geeft de leerlingen na/tijdens een les feedback op het al dan niet behalen van de doelen. – De leerkracht bespreekt met leerlingen die een extra aanbod (herhaling of uitbreiding) nodig hebben, waarom ze dat moeten doen en op welke wijze. |
| De leerlingen werken aan opdrachten die passen bij hun ontwikkelingsniveau. hierbij hebben wij hoge verwachtingen. |
– Nieuwe leerstof bij aanvankelijk lezen, rekenen en spelling wordt aangeboden middels effectieve instructie (uitgangspunten EDI, Rosenshine). – De leerkracht differentieert in aanbod en instructie. – Leerkrachten werken met doelenplanners voor spelling en rekenen. |
| De leerlingen worden uitgedaagd om nieuwe kennis op te doen. |
– De leerkracht bespreekt bij de start van een thema met de leerlingen wat ze al weten en wat ze nog willen leren. – De leerkrachten stellen prikkelende vragen op verschillende denkniveaus (uitgangspunten taxonomie van Bloom). – De leerkracht varieert in werkvormen waarbij leerlingen met en van elkaar kunnen leren (Kagan coöperatief leren). |
|
De leerlingen krijgen nieuwe kennis in samenhang aangeboden. |
– Er wordt gewerkt vanuit thema’s waarin taal- lees- en woordenschatonderwijs, burgerschap en creativiteit samenkomen. – De thema’s bouwen voort op eerder opgedane kennis, leerkrachten sluiten in hun aanbod hierbij aan. |
KINDEREN TOT HUN RECHT LATEN KOMEN
* Hoge verwachtingen * De leerling zien
| Wat? | Hoe? |
| Onze schoolambities liggen boven het landelijk gemiddelde. |
– 2x per jaar bekijken de leerkrachten of de groep op koers ligt om de school ambities te behalen (analyse LIB-toetsen). – Leerlingen zitten niet in vaste niveaugroepen, per lesdoel bekijkt de leerkracht wie wat nodig heeft qua aanbod en instructie. – Leerkrachten reflecteren zelf, met elkaar en met de leerlingen regelmatig op het onderwijs en stellen op basis van de uitkomsten hun handelen bij. |
| De leerkracht heeft goed zicht op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van ieder kind. |
– De leerkrachten staan ‘s ochtends bij de deur en begroeten iedere leerling. – De leerlingen geven ‘s ochtends aan hoe ze zich voelen, de check-in, de leerkrachten bespreken dit (individueel wanneer nodig). – We volgen de ontwikkeling door 2x per jaar methode-onafhankelijke toetsen (cognitieg) en vragenlijsten (soc-em) af te nemen. – De leerkrachten stemmen m.b.v doelenplanners, methodetoetsen, observaties en kindgesprekken hun aanpak en het aanbod af op de leerlingen. – We geven wekelijks Kanjerlessen en bespreken lastige situaties m.b.v.. Kanjertaal. – De leerkracht voert 3x per jaar een gesprek met de ib-er waarin de ontwikkeling van de leerlingen besproken wordt. – Wanneer een leerling stagneert in zijn/haar ontwikkeling, bespreken we dit met de leerling en ouders. |
VEERKRACHTIGE, SOCIALE WERELDBURGERS
*Respect * (Zelf)Vertrouwen * Authentiek *Weerbaar
| Wat? | Hoe? |
| Op onze school gaan leerkrachten, leerlingen en ouders op een respectvolle wijze en vanuit vertrouwen met elkaar om. |
– Ouders, leerkrachten en leerlingen praten vanuit hun eigen rol en deskundigheid. – We luisteren naar elkaar en laten elkaar uitpraten. – Wanneer we het niet eens zijn met elkaar, zoeken we samen naar een compromis. – We praten met elkaar en niet over elkaar. – We vertrouwen elkaar en bespreken het wanneer we daarover twijfelen. |
| Leerlingen zijn trots op wat ze kunnen en op wie ze zijn. |
– De thema’s worden afgesloten door de leerlingen, waarbij ze aan ouders laten zien wat ze hebben geleerd en gemaakt. – We voeren startgesprekken en portfoliogesprekken met leerlingen en ouders. – We plannen jaarlijks voor iedere groep een optreden; de Kaleidosterren waar leerlingen de kans krijgen om te laten zien / doen waar ze goed in zijn. |
| Leerlingen voelen en weten dat ze zichzelf kunnen zijn. |
– Tijdens de Gouden Weken geven alle leerlingen input voor de regels en afspraken in hun groep ten behoeve van een prettig klasklimaat waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. – Tijdens de Gouden Weken vertellen alle leerlingen op verschillende manieren over zichzelf aan andere leerlingen (spelvorm, coöperatieve vorm, presentatie e.d.). – We praten in de klas open en zonder oordeel over de verschillen tussen leerlingen en leerkrachten, deze verschillen mogen er zijn. |
| Leerlingen kunnen op een constructieve wijze omgaan met tegenslagen en teleurstellingen. | – Wanneer een leerling op school te maken krijgt met tegenslag of teleurstelling, leren we de leerling om te kijken naar andere mogelijkheden en om hierin door te zetten. |
Rondleiding
Rondleiding aanvragen“U bent van harte welkom om langs te komen op onze school! Als u het contact formulier invult neemt de directie contact met u op om een passende afspraak met u te maken.”
Trudy van de Beek
Adresgegevens
ICB Kaleidoscoop
Gedempte Gracht 25
3894 BA Zeewolde
Tel: 036-5234593
E-mail: info@icbkaleidoscoop.nl
Het bestuur wordt gevoerd door de Stichting Interconfessioneel Basisonderwijs Zeewolde (SIBZ), Gedempte Gracht 25, 3894 BA Zeewolde